Speelplaats visie

MOS

Zintuigen
We wensen een speelplaats waar de kleuters zich goed voelen, maar ook waar ze zich maximaal kunnen ontwikkelen. De kleuters worden gestimuleerd doordat we hun zintuigen willen prikkelen. De ruimte wil hun nieuwsgierigheid en verwondering voor de natuur opwekken. Het brein is bij de kleuters in volle
ontwikkeling en hun zintuigen op verkenning laten gaan, zorgt voor een extra boost.  De ruimte maakt het mogelijk dat de kleuters in elk seizoen zowel bewust als onbewust opzoek gaan om de verschillende kleuren en geuren van de natuur waar te nemen.

Rust
Onze visie op de speelplaats richt zich op het creëren van een omgeving waar kinderen kunnen ontsnappen aan de drukte en kunnen ontprikkelen.  Door het integreren van natuurlijke elementen op de speelplaats en het contact met de natuur geloven we er in dat dit een kalmerende en verkwikkende invloed heeft op kinderen. Daarom zorgen we voor hoekjes, bloeiende tuinen en bomen die schaduw bieden.

 

Ontmoeten
Op onze speelplaats draait alles om het creëren van een leuke en veilige omgeving waar kinderen kunnen ontmoeten en samen spelen, ongeacht hun achtergrond of interesses.  We geloven dat een speelplaats belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen voor het opbouwen van sociale vaardigheden en het ontstaan van waardevolle vriendschappen.

 

Ontdekken
Onze speelplaats is een plek waar kleuters hun nieuwsgierigheid en creativiteit gestimuleerd wordt.  Door verschillende zones te voorzien, zijn er meerdere mogelijkheden om ervaringsgericht op verkenning te gaan en zo grenzen te verleggen, nieuwe dingen te leren en te ervaren. Door voldoende uitdaging
kunnen de kleuters naar hartenlust experimenteren. Niet alleen tijdens de speeltijd gaan de kleuters zelfstandig op avontuur, maar ook de klaswerking willen we naar buiten brengen.

Natuurelementen
Bij natuur denken we spontaan aan de verschillende natuurelementen en hoe we deze op onze speelplaats kunnen laten voorkomen. Lucht, water, aarde kunnen in een mooi geheel verweven zijn, zodat we met vuur en passie kunnen spelen en leren. Daarnaast kiezen we ook voor verschillende soorten inheemse planten en bomen om biodiversiteit te stimuleren en wie weet plukken we hier in de juiste seizoenen wel de vruchten van.

Fantasie
Fantaseren doet leren!  Wanneer kleuters buiten geprikkeld worden door verschillende materialen zetten we hun verbeeldingskracht aan het werk. We dagen hen uit om met losse materialen tot spel te komen. Voor de ene kleuter blijft het bij bouwen en de andere kleuter maakt er al snel een heel rollenspel van. Ze leren elkaars spel respecteren, zo spelen ze naast en met elkaar.